El Cercle del Liceu, fundat l’any 1844, està situat a les
Rambles de Barcelona i està integrat dins el Gran Teatre del Liceu. Els seus
fundadors eren un grup de ciutadans dirigits per Joaquim de Gispert amb
l’objectiu de col·lectar els fons necessaris per a la construcció d’un nou
teatre líric a Barcelona. Tres anys després s’inauguraria el Gran Teatre del
Liceu. El Cercle era un club de reunió que tenia per objectiu proporcionar als
membres entreteniment, la difusió i l’expansió de totes les manifestacions de
la cultura musical i artística barcelonina. Les seves estances, bellament
decorades pels artistes modernistes de l’època, gaudien d’un ampli i luxós
bar-restaurant, salons de lectura, biblioteca, sala de billar i de jocs. En
elles s’hi realitzaven conferències, col·loquis, concerts, presentacions de
llibres, festivals, etc.
Exterior del Cercle del Liceu. |
![]() |
Interior del Cercle del Liceu. |
Assistir al Gran Teatre del Liceu era un dels entreteniments
de la burgesia de finals del segle XIX i principis del XX, però no l’únic. La
Barcelona de finals de segle oferia molts contrastos i grans desigualtats
socials que afectaven també als espais de lleure. La zona del Paral·lel,
sorgida a partir de l’enderroc de les muralles, era l’àrea d’esbarjo i diversió
de les classes baixes barcelonines, ple de sales de concerts i de teatres. Pel
que fa a la burgesia, aquesta freqüentava el Passeig de Gràcia o les Rambles,
famoses per les seves sales de cafès concert i sales de teatre, com el Liceu.
Pel que fa als gustos teatrals i musicals de l’època, el gènere que més èxit
tenia era la sarsuela, fet pel qual els crítics i intel·lectuals de l’època es
lamentaven de la manca de cultura del públic barceloní, que no sabien
adaptar-se a les noves corrents europees modernes.
![]() |
Avinguda del Paral·lel, ca.1905. |
![]() |
Espectacle de cinematògraf al Paral·lel, principis del S.XX. |
Aquestes queixes anaven dirigides especialment al públic
burgés, doncs se’ls considerava una burgesia d’origen pagès, menestrals
enriquits, estalviadors i poc disposada a acceptar les novetats artístiques,
que condemnava l’oci perquè valorava massa el treball. Aquesta era una de les
raons que enfrontaven la generació d’artistes burgesos i modernistes amb la
seva pròpia classe. En paraules del propi Rusiñol, l’any 1899 escrigué sobre el
burgés català, concretament barceloní: «no
es flexible ni enginyós, ni sent amor á las arts. A copia de posar máquinas
també s’ha anat tornant máquina [...] Un home improvisat i enriquit a corre
cuita».
![]() |
Cercle del Liceu, Sala de La Rotonda. |
Tornant al Cercle del Liceu, al seu interior es troba la Sala de La Rotonda, dissenyada pel
pintor Ramon Casas, on va saber sintonitzar amb el gust artístic de la burgesia
de l’època a través de dotze plafons de pintures que reflecteixen
l’interiorisme del Cercle del Liceu, un dels millors exponents de l’esplendor
de les arts decoratives modernistes i, al mateix temps, un dels pocs interiors
que ha arribat fins a nosaltres sense patir pràcticament cap alteració (Mendoza,
1994). Cada plafó són olis sobre tela que s’inspiren en diversos gèneres
musicals, com per exemple, l’òpera i el seu públic, la música folklòrica com
les sardanes o les caramelles, la música religiosa, el ballet i la música
popular dels cafès concert.
![]() |
Ramon Casas, El Liceu, 1901-1902. Cercle del Liceu. |
![]() |
Ramon Casas, Sardanes a la font de Sant Roc a Olot, 1901-1902. Cercle del Liceu. |
![]() |
Ramon Casas, L'avantllotja, 1901-1902. Cercle del
Liceu.
|
![]() |
Ramon Casas, Teatre Novetats, 1901-1902. Cercle del Liceu.
|
Tot i tractar-se d’un club privat, el Gran Teatre del
Liceu organitza visites guiades que inclouen diverses sales, tals com el
Vestíbul, la Sala de Concerts, el Saló dels Miralls, el Foyer i el Cercle del
Liceu, on es poden contemplar les pintures de Ramon Casas, entre les de molts
altres artistes modernistes.
Més informació: http://www.liceubarcelona.cat/serveis/visites.html
Localització: https://goo.gl/maps/fY3jX
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada