Entrada al local d’ Els Quatre Gats. |
Els Quatre Gats va esdevenir un dels principals
epicentres artístics i culturals del modernisme. Es tractava d’una cerveseria i
cabaret que reuní molts intel·lectuals i artistes de l’època modernista, entre
ells Santiago Rusiñol i Ramon Casas.
A demés, l’edifici on es troba ubicat el local es tracta
d’una obra modernista dissenyada per l’arquitecte Josep Puig i Cadafalch. És la
Casa Martí, de 1896, els baixos de la
qual van servir per acollir la famosa cerveseria modernista. L’edifici destaca
pels grans finestrals ogivals amb vidrieres policromades i per la ornamentació
de les finestres i el balcó flamíger. A l’exterior s’hi pot contemplar
escultures d’Eusebi Arnau, ferros forjats de Manuel Ballarín i l’estàtua de Sant Josep de Josep Llimona.
Façana de la Casa Martí, de Josep Puig i Cadafalch, 1896. |
La cerveseria d’Els Quatre Gats va ser creada per Pere
Romeu, el qual s’inspirà en el cabaret de París Le Chat Noir, on ell mateix hi treballà. Al local barceloní va
saber-hi recrear l’avantguardisme i l’ambient bohemi de la França de l’època,
per això ràpidament va ser adoptat com a lloc de trobada d’artistes i
personatges insòlits de l’època, com per exemple Santiago Rusiñol, Ramon Casas,
Miquel Utrillo, Enric Granados, Isaac Albéniz, Isidre Nonell, Ricard Opisso i
fins i tot Picasso. Aquests personatges realitzaven tertúlies, cenacles,
vetllades literàries, espectacles de titelles i ombres i fins i tot vetllades
musicals a càrrec d’Enric Granados o exposicions d’art. També van editar una
revista anomenada Quatre Gats de la
qual se’n publicaren 15 números durant l’any 1899, encapçalada per Pere Romeu,
Ramon Casas i Miquel Utrillo, gran intel·lectual i artista de l’època.
![]() |
Interior de la Cerveseria Els Quatre Gats, ca. 1900. |
En les
paraules que escrigué Santiago Rusiñol quan morí Pere Romeu se’n pot despendre
l’ambient que impregnava el local: «aquell
lloc pintoresc, ple de somnis, que espantaven el menestral; aquells quadres de
les parets que les noies de la casa no podien anar a veure perquè els agradaven
massa; aquella fumera de pipes que emborratxava d’idees els parroquians de la
casa; dorm en pau amic, que te’l mereixes. Sol havies fet el bé, i no tinguis
pena de marxar! Nosaltres sí que et trobarem a faltar, i en tí trobarem a
faltar una època en la que la fantasia feia viure».
A l’interior del local hi havia dues famoses obres
pictòriques de Ramon Casas pintades a l’oli. Aquestes es titulen Ramon Casas i Pere Romeu en un tàndem
(1897) i Ramon Casas i Pere Romeu en un automòbil (1901). Ambdós quadres van ser
concebuts per decorar les parets d’Els Quatre Gats i volien transmetre
l’esperit modern de l’època.
![]() |
Ramon Casas, Ramon Casas i Pere Romeu en un tàndem, 1897. Museu Nacional d'Art de Catalunya, Barcelona. |
L’escena del tàndem irradia modernitat tant per la seva
composició, el tractament del color com el tema representat, doncs el ciclisme,
en aquella època, era un esport practicat per les classes socials adinerades
com a signe de modernitat. L’escena se situa als afores de Barcelona, ja que es
pot entreveure Montjuïc i les fàbriques industrials, als fons. Casas també
utilitza una tècnica pròpia del cartellisme, activitat que estava iniciant en
aquells moments. Si observeu la fotografia del quadre original, a la part
superior s’hi pot llegir: "Per anar amb bicicleta no’s pot dur
l'esquena dreta", però lamentablement, un dels col·leccionistes que
posteriorment adquirí el quadre, retallà l’escrit.
![]() |
Interior actual dels Quatre Gats, on es pot observar una reproducció del quadre amb la inscripció original. |
El quadre d’El
tàndem només va estar penjat del 1897 fins el 1901, en que es substituí pel
de l’Automòbil, doncs es considerà que amb el canvi de segle,
un automòbil era un vehicle més propi del segle XXI que no pas un tàndem.
Actualment les dues obres no es troben al local original, sinó que estan
ubicades al Museu Nacional d’Art de Catalunya, on es poden contemplar l’una al
costat de l’altra.
![]() |
Ramon Casas, Ramon Casas i Pere Romeu en un automòbil, 1901. Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona. |
El local tingué una breu vida: s’inaugurà l’any 1897 i
tancà el 1903 a causa dels deutes acumulats. De 1903 a 1936, el local va
esdevenir la seu del Cercle Artístic de Sant Lluc, fins que esclatà la Guerra
Civil, moment en què el local restà en l’oblit fins a finals de la dècada dels
anys setanta, quan es va reobrir amb propostes renovadores. Actualment el
restaurant continua servint menjars i és un lloc emblemàtic de la ciutat, on el
segueixen visitant nombroses personalitats de tots els àmbits.
Més informació: http://4gats.com/es/
Localització: https://goo.gl/maps/ofo6W
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada