La Fàbrica d’Anís del Mono va ser creada per Vicente
Bosch i el seu germà José, l’any 1870. Aquesta marca va anant adquirint molt
prestigi a l’època, fins que Vicente Bosch decidí convocar un concurs de
cartells l’any 1897 per promocionar la seva beguda. Vicente Bosch sabia que el
gènere del cartell era un recurs molt en boga a l’Europa de l’època com a
recurs publicitari, especialment els realitzats a París per Toulouse-Lautrec.
Al concurs s’hi van presentar grans artistes de l’època, i les 162 peces es van
exposar a la Sala Parés durant vuit dies.
Fàbrica d'Anís del Mono, Badalona. |
![]() |
Interior Fàbrica d'Anís del Mono, Badalona. |
El cartellisme a Catalunya va tenir el seu màxim
esplendor durant l’època modernista i el seu màxim representant fou Ramon
Casas, el qual elaborà un cartell per al concurs titulat “Mona y mono”, el qual va resultar
guanyador. També obtingué dos premis més en les posicions quarta i cinquena. Si
voleu observar un exemple la repercussió publicitària de Ramon Casas, podeu
visitar l’aparador del Colmado Múrria de Barcelona, que es tracta d’un punt
d’interès d’aquesta ruta.
Ramon Casas, cartells per publicitar la marca Anís del Mono, 1898.
Retornant a l’edifici de la Fàbrica d’Anís del Mono, es
tracta d’una joia modernista construïda per Joan Amigó, la qual s’ha conservat
en bones condicions degut al seu valor artístic i patrimonial. Si ho desitgeu, s’hi
poden realitzar visites guiades que organitza el Museu de Badalona, on
s’explica de forma més detallada el procés de producció de l’anís, la seva
arquitectura, les campanyes publicitàries i altres curiositats de la
característica ampolla i la seva etiqueta. A demés, podreu contemplar al
passeig marítim de Badalona una escultura en bronze realitzada per l’artista
Susana Ruiz, que representa el popular mico del dibuix de l’etiqueta.
![]() |
Ampolla d'Anís del Mono i detall de l'etiqueta. |
![]() |
Comparació d'una fotografia de Darwin amb el mico de l'ampolla. |
Com a curiositat, us explicarem d’on prové l’ampolla i el
famós motiu del mico dibuixat en ella. Un dels elements emblemàtics de la marca
és la seva ampolla. Tot començà en un viatge a París, on Vicente Bosch quedà
fascinat per un flascó de perfum, del qual comprà els seus drets i l’emprà com
a recipient del seu anís. Un altre element característic és el mico amb la cara
del científic Darwin, formulador de la teoria de l’evolució humana i que
afirmava que l’home provenia dels primats. Algunes teories diuen que el que
pretenia Vicente Bosch era caricaturitzar i desacreditar el científic, ja que
en l’època suscitaven molt debat les seves teories, publicades el 1859. Altres
fonts afirmen que utilitzà la figura de Darwin per publicitar la seva marca com
la més evolucionada. També és sabut que la mascota de la fàbrica era un mico
originari d’Amèrica i que hauria arribat a través dels negocis d’ultramar de la
família de l’empresari.
Més informació: http://www.museudebadalona.cat/visites-anis.php#5
![]() |
Susana Ruiz, estàtua de la icona de la marca, al passeig marítim de Badalona. |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada