Fàbrica d’Anís del Mono (C/ Eduard Maristany, 115). Badalona.

La Fàbrica d’Anís del Mono va ser creada per Vicente Bosch i el seu germà José, l’any 1870. Aquesta marca va anant adquirint molt prestigi a l’època, fins que Vicente Bosch decidí convocar un concurs de cartells l’any 1897 per promocionar la seva beguda. Vicente Bosch sabia que el gènere del cartell era un recurs molt en boga a l’Europa de l’època com a recurs publicitari, especialment els realitzats a París per Toulouse-Lautrec. Al concurs s’hi van presentar grans artistes de l’època, i les 162 peces es van exposar a la Sala Parés durant vuit dies.
Fàbrica d'Anís del Mono, Badalona.
Interior Fàbrica d'Anís del Mono, Badalona.
El cartellisme a Catalunya va tenir el seu màxim esplendor durant l’època modernista i el seu màxim representant fou Ramon Casas, el qual elaborà un cartell per al concurs   titulat “Mona y mono”, el qual va resultar guanyador. També obtingué dos premis més en les posicions quarta i cinquena. Si voleu observar un exemple la repercussió publicitària de Ramon Casas, podeu visitar l’aparador del Colmado Múrria de Barcelona, que es tracta d’un punt d’interès d’aquesta ruta.
Ramon Casas, cartells per publicitar la marca Anís del Mono, 1898. 


Retornant a l’edifici de la Fàbrica d’Anís del Mono, es tracta d’una joia modernista construïda per Joan Amigó, la qual s’ha conservat en bones condicions degut al seu valor artístic i patrimonial. Si ho desitgeu, s’hi poden realitzar visites guiades que organitza el Museu de Badalona, on s’explica de forma més detallada el procés de producció de l’anís, la seva arquitectura, les campanyes publicitàries i altres curiositats de la característica ampolla i la seva etiqueta. A demés, podreu contemplar al passeig marítim de Badalona una escultura en bronze realitzada per l’artista Susana Ruiz, que representa el popular mico del dibuix de l’etiqueta.

L’origen familiar de Vicente Bosch ens permet explicar el fenomen dels indianos, que avarca des de finals del segle XIX fins a principis del segle XX. Un indiano era un emigrant que sortia del nostres país en busca d’una millor vida a les Amèriques, el qual retornava a la seva terra d’origen després d’haver aconseguit riquesa i prosperitat, d’aquí el terme “indiano”, que ve de fer les Amèriques. Algunes de les destinacions van ser sobretot Brasil, Argentina, Veneçuela o Mèxic, però una de les més importants fou Cuba, d’on varen sorgir les populars havaneres, un gènere musical que parla sobre la nostàlgia i el sentiment d’enyorança de l’indiano en dos vessants: la recança al deixar la seva terra, Catalunya, i a la vegada en sentiment de tot allò que havien deixat a Cuba un cop retornaven al país d’origen. Vicente Bosch no va ser un indiano, sinó un notari i afamat empresari, però provenia d’una família que posseïa bastants empreses i destil·leries sobretot a Nord Amèrica.
Ampolla d'Anís del Mono i detall de l'etiqueta. 
Comparació d'una fotografia de Darwin amb el mico de l'ampolla.
Com a curiositat, us explicarem d’on prové l’ampolla i el famós motiu del mico dibuixat en ella. Un dels elements emblemàtics de la marca és la seva ampolla. Tot començà en un viatge a París, on Vicente Bosch quedà fascinat per un flascó de perfum, del qual comprà els seus drets i l’emprà com a recipient del seu anís. Un altre element característic és el mico amb la cara del científic Darwin, formulador de la teoria de l’evolució humana i que afirmava que l’home provenia dels primats. Algunes teories diuen que el que pretenia Vicente Bosch era caricaturitzar i desacreditar el científic, ja que en l’època suscitaven molt debat les seves teories, publicades el 1859. Altres fonts afirmen que utilitzà la figura de Darwin per publicitar la seva marca com la més evolucionada. També és sabut que la mascota de la fàbrica era un mico originari d’Amèrica i que hauria arribat a través dels negocis d’ultramar de la família de l’empresari.

Localització: https://goo.gl/maps/9lcUJ


Susana Ruiz, estàtua de la icona de la marca, al passeig marítim de Badalona.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada