Colmado Múrria (C/Roger de Llúria, 85). Barcelona.

El Colmado Múrria és una botiga que actualment està en actiu i que es dedica a la venda de productes d’alta gastronomia. Un colmado, tradicionalment és sinònim de “botiga d’ultramarins”, establiments comercials que venien principalment productes alimentaris, tant frescos com menjar enllaunat, escabetxos, etc. La paraula “ultramarí” prové dels productes que antigament procedien de territoris d’Ultramar, referint-se a productes d’importació, però avui dia s’aplica al concepte de botiga en el sentit més tradicional.
Colmado Múrria a principis del segle XX. 
Els colmados tenen unes característiques que els atorguen un caràcter únic i en vies d’extinció degut a l’expansió dels actuals supermercats. Tradicionalment aquests establiments tenien un o diversos mostradors (normalment de marbre blanc) darrere el qual hi havia el venedor. Els locals solien ser petits, amb aspecte de magatzem, doncs degut a la no especialització de productes, venien gran diversitat d’aliments i aquests estaven mesclats i distribuïts per les parets de l’establiment. Era habitual sentir l’aroma mesclat dels diferents tipus de productes, els quals es venien molts d’ells a granel, pel que solien utilitzar balances (per pesar llegums, llet en pols, sopes...) i inclús guillotines per tallar bacallà, o molinets de cafè, entre d’altres instruments. Una de les característiques que dóna autenticitat a aquests locals és el tracte personalitzat i més humà que ofereixen, enfront als supermercats actuals, on hi manca aquest caliu.
Colmado Múrria en l'actualitat.
Interior del Colmado Múrria. 
L’històric i popular Colmado Múrria de Barcelona es troba a la cantonada del carrer València amb Roger de Llúria, i s’inaugurà l’any 1898 amb el nom de La Puríssima, en motiu d’una església propera a l’establiment. Inicialment funcionava com a torrador de cafè i fàbrica de neules. La botiga va anar evolucionant fins a convertir-se en un dels colmados barcelonins per excel·lència, i és l’única de Barcelona, de les moltes que van existir a començaments del segle XX, que conserva a la seva façana els rètols i anuncis modernistes realitzats en vidre tintat al foc. Destaca el cartell d’Anís del Mono de la cantonada i el de Codorniu, còpies de l’època de cartells originals de Ramon Casas. A l’interior encara s’hi troben l’antic rellotge, els mobles de caoba i pi i el taulell original.
Ramon Casas, Ambar y espuma, 1898. 
El gènere del cartell publicitari és un àmbit que Ramon Casas treballà força durant la seva carrera artística. Casas va demostrar les seves habilitats en aquest camp en un moment en què el cartell artístic s’imposava cada cop amb més força entre el públic de l’època, sobretot gràcies a la repercussió dels cartells parisencs que retractaven la bohèmia francesa de Henri de Toulouse-Lautrec. Casas va realitzar una sèrie de cartells que van servir com anuncis del local d’Els Quatre Gats i altres per a marques comercials com Anís del Mono o Codorniu. Si desitja aprofundir sobre el gènere del cartellisme i sobre la història de la popular beguda Anís del Mono, vagi a la parada anomenada Fàbrica d’Anís del Mono, a Badalona.

És important tenir en compte el valor d’aquesta botiga històrica que, com moltes altres de Barcelona, han marcat una època, fet pel qual s’hauria de promoure la seva conservació i protecció degut al seu valor patrimonial. Moltes botigues històriques s’han vist obligades a tancar definitivament degut a l’increment desmesurat dels lloguers, essent inevitable la seva constant desaparició. La conscienciació ciutadana és essencial per tal que es promoguin polítiques de protecció del patrimoni local per evitar-ne la seva desaparició.

Més informació: http://www.murria.cat/
Localització: https://goo.gl/maps/JaVLP

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada