Santa Maria del Mar (Plaça de Santa Maria, 1). Barcelona.

Ramon Casas era un pintor molt polifacètic, i un aspecte de la seva trajectòria artística per la qual se’l va caracteritzar va ser el realisme amb el qual retractava la societat de la seva època, fins al punt que se l’ha arribat a considerar com un pintor-cronista de l’època que li tocà viure, donant especial rellevància a la presència de les masses, de les multituds de gent, influenciat en part per les tendències literàries de l’època.

Una obra literària fou “Les multituds” (1906) de Raimon Casellas la qual és un clar exemple de literatura modernista. Es tracta d’una obra plenament moderna, tant per la temàtica de les narracions (les masses d’individus anònims enfrontada a l’home i l’artista), com per d’estil vigorós, distorsionant, aspre i suggerent. Casellas desplega una crítica ferotge de la seva societat pel que fa al caciquisme,  les repressions de la força pública, les situacions de desigualtat i d’explotació, entre d’altres.
Ramon Casas, Sortida de la processó del Corpus de l'església de Santa Maria, 1896-1898. Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona. 
Retornant a la temàtica de la parada, Ramon Casas pintà un quadre titulat “Sortida de la processó del Corpus de l'església de Santa Maria” (1896-1898), la temàtica del qual feia referència a un fet horrible que va ocórrer el 7 de juny de 1896: l’esclat d’una bomba a causa d’un atemptat anarquista molt a prop d’on es celebrava la processó del Corpus* de Santa Maria del Mar, concretament al carrer dels Canvis Nous. Com a conseqüència van morir dotze persones i va sembrar el pànic a la ciutat. Barcelona vivia una època turbulenta, dominada pels atemptats anarquistes com per exemple el de la bomba del Liceu, quatre anys abans, motiu pel qual s’anomenà “Ciutat de les bombes” o “La Rosa de Foc”.
Plaça de Santa Maria del Mar. 
Casas, a l’hora de pintar el quadre, va escollir el moment de la sortida de la processó de l’església, abans del seu pas pel carrer dels Canvis Nous, on es produí l’atemptat. L’escena està emmarcada des de dalt, amb una perspectiva dels balcons i de les masses, preàmbul del caos i la desesperació que s’ha d’esdevenir poc després degut a l’esclat de la bomba. Queda constància que Casas retracta amb versemblança i realisme la realitat i conflictivitat social que es vivia a finals del segle XIX, a causa dels moviments obrers i l’anarquisme.

*El Corpus Christi (en llatí “cos de Crist”) és una festa de l’església Catòlica destinada a venerar el sagrament de l’eucaristia. Es tracta d’una festa mòbil dins el calendari litúrgic que la situa el dijous següent a l’octava de Pentecosta. Barcelona i Girona van ser les segones ciutats del món que van celebrar el Corpus Christi amb una processó i daten del segle XIV. Algunes de les manifestacions culturals que es representen avui dia per celebrar aquesta festivitat són la Patum de Berga, l’Ou com Balla i les catifes de flors.

Nota: Si desitges submergir-te en l’escena, escaneja el codi QR que trobaràs in situ al punt d’interès i navega a través del quadre de Ramon Casas.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada