Pati dels corders (Plaça de Josep Mª Folch i Torres). Barcelona.

Durant els segles XIX i començaments del segle XX, el Pati dels Corders, situat al costat de la vella presó de la Reina Amàlia, va ser escenari de nombroses execucions a garrot vil. Actualment s’anomena plaça de Josep Mª Folch i Torres, situada davant de l’Institut Milà i Fontanals.
Plaça de Josep Mª Folch i Torres, antic Pati dels Corders, Barcelona.
Les execucions a Barcelona en aquella època eren públiques i s’havien de fer sobre un taulat a la llum del dia. El condemnat havia d’anar vestit de negre, en la majoria dels casos, i el seu cadàver quedava exposat durant quatre hores al mateix lloc de l’execució. Un cop els familiars el recollien, havien de realitzar un enterrament discret, gairebé secret. L’acte d’execució era dut a terme per un capellà, els testimonis i els membres de les germandats religioses que generalment anaven encaputxats. El botxí era l’encarregat d’executar les penes de mort mitjançant el garrot vil, i a la Plaça dels Corders, l’encarregat de fer-ho era Nicomedes Mendez, que fou el botxí entre 1891 i 1908. Si observem les fotografies de l’època, queda palès la gran expectació que generaven les execucions i la gran quantitat de públic assistent, on hi havia fins i tot nens.
Execució pública d'Isidre Mompart, 1891. 
Execució d'Aniceto Peinador, 1892. 
El garrot vil és un instrument utilitzat per executar els condemnats a mort. Consisteix en un collar de ferro que per mitjà d’un cargol estreny el coll del reu fins a provocar-li la mort per asfíxia, podent-lo arribar a desnucar. A Espanya, el garrot vil s’introduí l’any 1820 per substituir la forca, i va ser vigent fins el 1978, en què s’abolí la pena de mort.
Mostra d'una execució a garrot vil. 
El pintor Ramon Casas, durant la seva etapa de quadres de crònica social, va pintar-ne un titulat “El garrote vil”, on reprodueix l’escena de l’execució d’un pres l’any 1894, davant d’una gran expectació. Concretament l’executat fou Aniceto Peinador i sembla ser que Casas hi va ser present, tot prenent notes i esbossos per al seu quadre.
Ramon Casas, El garrote vil, 1894. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid. 
Com s’ha comentat, Casas tenia interès en centrar el protagonisme en les masses socials. Utilitzant un punt de vista elevat i amb gran objectivitat, a mode d’instantània fotogràfica, no es centra en cap protagonista concret, convertint l’espectador del quadre en un testimoni presencial de l’escena. És evident que el pintor tenia preocupació pels esdeveniments i problemes sociopolítics de l’època, que commovien la tranquil·litat ciutadana de l’època, com les execucions públiques degudes a les grans repressions vers els desordres anarquistes o a la delinqüència de carrer.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada